OBS! Denne guide er ikke længere opdateret! Besøg istedet Den Digitale Skoles Børne App Guide med masser af app anbefalinger!

Et fornuftigt skridt på vejen til at skabe gode medievaner hos de mindre børn, er at have noget godt indhold på deres tablet/iPad. Som lovet kommer her første del af Den Digitale Skoles app anbefalinger til børn i alderen 4-8 år. Listen er lidt blandede bolcher, så der er lidt for enhver smag. Som udgangspunkt er fokus på apps med lang levetid, som giver plads til børnenes fantasi og som kan være sjove at deltage i som voksen.

Toca Life: Town:

Denne app er fra firmaet Toca Boca, som stort set kun laver virkelig gode apps til børn. Langt de fleste er anbefalelsesværdige, men alligevel skal Toca Life:Town fremhæves. Det er et lille mini univers, som er sjovt og nemt at gå ombord i – også for de helt små. I Toca Town kan du bevæge dig rundt i en lille by og tilføje, flytte, fjerne og ændre en masse elementer, så livet i byen kan udfoldes helt efter ønske. Det er simpelt og sjovt og på Youtube kan man finde videoer med børn, der leger og spiller ‘scener’ inde i spillet.

Minecraft:

Det univers man får for de 59 kr app’en koster er nærmest uendeligt. Mange kender sikkert allerede Minecraft og sikkert også fra større børn. Minecraft er et sandkasse spil, hvor kun børnenes fantasi sætter grænser. Spillet kan spilles i forskellige ‘modes’ som survival og creative og udgangspunktet er gennemgående at du kan “mine” materialer og bygge nye ting af dem – deraf navnet. Minecraft kan også spilles sammen med andre, både venner og andre på offentlige servere, og derfor kan spillet også være en social aktivitet.

Book Creator:

Book Creator udnytter på en meget fin måde tablettens multimodalitet. Med Book Creator kan man skabe digitale bøger fuldstændigt, som man lyster og bruge tegninger, billeder, film, tekst og tale som indhold. Mulighederne er mange og brugerfladen er nem og overskuelig. De færdige bøger kan gemmes som ebøger (epub) eller som videoer. Appen findes i en gratis version, hvor man kun kan lave en bog. Appen koster 45 kr. I den fulde og ubegrænsede version.

Dragonbox Numbers:

Denne app har vundet et væld af priser, og det er velfortjent. Denne app leger med tal som små stænger (nooms), som man kan dele og sætte sammen, som man har lyst. Appen har flere ‘modes’ og et hav af udfordringer. Den er både sjov at lege med og er samtidigt med til at styrke børnenes talforståelse. Den koster 69 kr. og er alle pengene værd.

Leo og Mona Læsesjov:

Denne app er en sjov lille app til træning af ord og bogstavlyde. Den har ikke så lang levetid, som de andre apps, men jeg har alligevel taget den med, da den er gratis og har nogle gode indgangsvinkler til at træne og lege med ord og bogstaver.

Der findes ingen videoer, der viser appen, men prøv den selv, den er gratis!

Se flere apps i til de 4-8 årige her i:
Del 2 af Den Digitale Skoles anbefalinger.