For børn i alderen 4-8 år er langt størstedelen af deres digitale mediebrug typisk på en tablet (iPad). Her til den kommende mørke tid, har Den Digital Skole samlet fire tips til at skabe gode medievaner med udgangspunkt i tabletcomputeren som device.

1. Vær det gode eksempel, når det kommer til at være ‘offline’

En af de bedste måder at opdrage sine børn til et sundt mediebrug er ved at agere det gode eksempel. Læg din telefon, tablet eller computer væk og vær nærværende, når situationen kræver det. Det er banalt, men indenfor pædagogikken er “gør som jeg gør” en meget bedre model, end “gør som jeg siger” –  det virker nemlig!

2. Vær nysgerrig

En tablet kan være en kærkommen pause til forældrene under madlavning eller lignende. Man behøves heller ikke altid have næsen nede i, hvad børnene laver, når de har skærmtid. Men prøv at være mere nysgerrig og tilbring tid sammen med dem på tabletten. Spørg til, hvad de laver, hvad et givent spil går ud på og leg med, hvis det kan passe.

3. Leg med medierne

Hvis I har tid og mod, så udfordr deres (og jeres) vaner og prøv at lege med mulighederne med tabletten. Lav en film, en digital bog eller tag billeder i haven. Tablets er et fantastisk stykke legetøj. Hermed hjælper I også børnene med at blive brugere, i stedet for kun forbrugere af medierne. Børnene vil ofte begynde at se nye muligheder, få ideer og selv finde på andre kreative ting at lave med teknologien.

4. Sørg for at have noget godt indhold

I forlængelse af tip nummer 3, så sørg for at have noget godt indhold på tabletten. Der findes virkelig gode apps derude og utroligt meget skrald. Når børnene forfalder til eksempelvis ‘mindnumbing unwrapping’ videoer på Youtube, er det fint at kunne byde ind med noget andet, eller sætte rammer for, hvad de må lave med på tabletten med udgangspunkt i noget godt indhold.

I den følgende tid følges denne guide op med nogle konkrete apps, som er gode til aldersgruppen både som leg og læring. Se i øvrigt denne artikel fra Zetland om børn og skærmtid:

Sænk skuldrene. Skærmen er faktisk slet ikke så skidt for dit barn